torsdag 29. august 2013

Jeg har fått nytt kamera!

Jeg fikk nytt kamera til bursdagen min i mai av mann og barn. Aldeles ikke forventet og aldeles velkomment!

bilde (1)

Jeg har hatt et høyt elsket Nikon D50 i mange år og ønsket meg et nytt kamera, med høyere ISO blant annet. Litt forskjell er det jo også å gå fra et minnekort på max 2 gb til 8 gb. Kameraet jeg fikk er et Nikon D3200.

 

PicMonkey Collage1
Kilde

 

På det gamle kameraet brukte jeg veldig mye P-funksjonen, da valgte jeg selv hvor fokuspunktet skulle være. Da var det kun 1 fokuspunkt om gangen i skjermbildet. P-funksjonen finnes også på det nye kameraet, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan bruke den på samme måte som på det gamle. Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan overstyre kameraet og velge selv hvor fokuset skal være. I tillegg synes jeg fargene blir litt rare på de fleste funksjonene, så jeg må sette meg ned og se om jeg finner ut hvordan jeg kan fikse det. De blir veldig blasse og livløse.

Jeg solgte det gamle kameraet mitt og en Tamron 55-200 linse til en venninne. Jeg var veldig fornøyd med linsen. Den gikk desverre ikke overens med det nye kameraet, så da jeg måtte ha meg en ny en. Jeg fant ingen 55-200, så da ble det en 70-300. Den ble litt for stor for mitt bruk, men den er super til macro! Det blir nok en del macro-bilder fremover.

Jeg er forferdelig utålmodig og vil helst kunne alt om alle funksjoner på null komma niks. Jeg har innsett at jeg må sette av en kveld i uken eller noe sånt til å studere litt og så må jeg hive meg på Nikon-kurset som fulgte med kameraet. Jeg har tatt noen fine macro-bilder som kommer etterhvert.

1 kommentar:

  1. Ah, den deilige (dog litt forvirrende) følelsen av nytt kamera - gratulerer:)
    Jeg er også en "nikokian" og har 70-300 linsen som du. Jeg bruker vanligvis mest fastlinser (50mm) så det var utrolig uvant å gå over til zoom og macro. Men det går seg til og det er gøy å ta macrobilder:)
    Lykke til med kameraet!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en tilbakemelding! :)